Ob zaključku prve XR Akademije združena celotna XR skupnost

09. 01. 2024

Ob zaključku prve XR Akademije združena celotna XR skupnost

Ob zaključku leta smo v Tehnološkem parku Ljubljana pripravili izjemen večer, posvečenega tehnologijam razširjene resničnosti (XR). Ta dogodek je združeval meetup in druženje XR skupnosti, obisk mednarodnega podjetja DEO VR in zaključek izvedbe prve XR akademije.

Tehnološki park Ljubljana je član Nacionalnega partnerstva XR in Web4.0, katerega poslanstvo je intenzivirati razvoj digitalnih kompetenc, s posebnim poudarkom na dijakih in študentih, ki se pripravljajo na vstop v hitro spreminjajoče se delovno okolje. Ugotavljamo, da trenutne strategije izobraževanja v področju programske opreme in prihodnjih tehnologij, še posebej XR tehnologij (obogatene, razširjene in mešane resničnosti), v slovenskem in evropskem kontekstu ne zadostujejo potrebam gospodarstva.

V luči tega smo v okviru projekta Think XR zasnovali in izvedli prvo slovensko XR akademijo. Ta inovativni 40-urni izobraževalni program je udeležencem omogočil, da razvijajo lastne ideje v virtualnem okolju, s čimer smo prispevali k poglobljenemu razumevanju in uporabi XR tehnologij.

Virtualna in razširjena resničnost sta med ključnimi tehnološkimi trendi

Evropska komisija je nedavno sprejela ambiciozno strategijo, usmerjeno v Web 4.0 in virtualne svetove. Ta strateški načrt je zasnovan z namenom vodenja naslednje tehnološke revolucije, s ciljem zagotavljanja odprtega, varnega, zaupanja vrednega, pravičnega in vključujočega digitalnega okolja za državljane EU, podjetja in javne uprave.

Z globalno rastjo, ki naj bi do leta 2030 dosegla 800 milijard evrov, in z možnostjo ustvarjanja 860.000 novih delovnih mest do leta 2025, bodo virtualni svetovi, digitalni dvojčki in različne verzije izobraževalnih, podjetniških ter mestnih virtualnih okolij (eduvers, comvers in cityvers) temeljito preoblikovali načine delovanja in poslovne ter zaposlitvene sektorje v EU.

V skladu s študijo "Extended Reality: Opportunities, Success Stories and Challenges (Health, Education)" kar 98 % anketiranih strokovnjakov verjame, da bodo tehnologije razširjene resničnosti (XR) v prihodnjih petih letih imeli ključni vpliv na razvoj metod izobraževanja in različnih industrijskih sektorjev. Ta trend nujno zahteva prilagoditev izobraževalnega sistema.

Z vstopom podjetja Apple in drugih velikih akterjev na trg XR naprav, se razširjena resničnost, skupaj z umetno inteligenco, uvršča med glavne tehnološke trende. Napoveduje se ji eksponentna rast v naslednjih petih letih. Uporaba XR tehnologij pridobiva na pomenu, saj omogoča delo na daljavo in ustvarjanje simulacijskih okolij za učenje, sodelovanje in druženje. Te tehnologije se prav tako vse bolj uveljavljajo v kreativni in zabavni industriji, podjetništvu, trgovini, industriji 4.0, zdravstvu, pri čemer so izjemni premiki opazni predvsem v razvoju šolskega izobraževanja.

Analitične študije izpostavljajo pomanjkanje veščin in znanja na področju informacijskih in komunikacijskih tehnologij, pri čemer je še posebej poudarjeno pomanjkanje izobraževalnih programov in usposobljenega kadra na področju navidezne in razširjene resničnosti ter razvoja uporabniških vmesnikov.

Združeni za dvig digitalnih kompetenc

Glavni cilj Think XR partnerstva, ki ga sestavlja sedmem partnerjev je skupno oblikovanje nacionalne XR strategije, s katero bomo člani partnerstva združili moči na področju razvoja digitalnih kompetenc v Sloveniji.

S projektom Think XR povezujemo strokovnjake, izobraževalne ustanove, mentorje, podjetja, organizacije in vodilne strokovnjake na področju tehnologij navidezne in razširjene resničnosti (XR tehnologij) v XR partnerstvo za razvoj digitalnih kompetenc. Projekt Think XR je korak naprej k digitalni prihodnosti, ki bo obogatila našo družbo in gospodarstvo.

XR in Web 4.0. partnerstvo, ki je nastalo znotraj projekta, je odprto in deluje kot platforma, ki združuje različne deležnike, spodbuja inovacije v tehnologiji, omogoča skupno sodelovanje na projektih ter zastopa interese slovenske skupnosti v domačih in mednarodnih združenjih, vključno z zastopanjem pri političnih odločevalcih.

Za našo glavno vizijo oz. cilj, smo si izbrali pospeševanje razvoja digitalnih kompetenc, ter ustvarjanje sodelovalnega okvira za usposabljanje dijakov in študentov, ki se pripravljajo na vstop v dinamično in hitro spreminjajoče se delovno okolje.

V okviru večera smo izvedi tudi sestanek XR in Web 4.0. partnerstva, katerega so se udeležili predstavniki tako zasebnega kot javnega sektorja, in sicer Unior, ZIT GZS, Fakulteta za kemijo, Reeba XR, Global Disruption, ArtRebel, in mnogi drugi.

XR akademija usposobila 11 idejnikov

XR akademija, brezplačno in praktično usposabljanje iz projekta Think XR na temo XR tehnologij in povezanih področij: 3D oblikovanje, razvoj projektov v AR/VR, UX in design thinking, se je uspešno zaključila.  Udeleženci so v usposabljanju trajajočem 40 ur, pilili svoje ideje, ki so na koncu rezultirale v spodnjih rešitvah:

  1. Petra Merc, matematično znanje na prijaznejši način

Kot profesorica matematike in fizike si je zamislila, da bi v projektu poskušala učencem približati matematična znanja na čim prijaznejši način, obenem pa jih pritegniti k razmišljanju. Zato jim je v matematičnem kotičku pripravila opis kvadra in kratki razlagi o izračunu površine in prostornine kvadra. Z interakcijo gumba lahko zaženejo animacijo,  s katero si lažje predstavljajo, kako sešteti vse enotske kocke, ki zapolnijo kvader.

  1. Luka Samsa, digitalizacija strojništva

Razvijal je aplikacijo, ki bi pospešila digitalizacijo strojništva in s pomočjo AR tehnologije predstavitev vseh informacij premaknila iz 2D kar v 3D okolje. Aplikacija omogoča predstavitev 3D modelov, informacij o GD&T kot tudi sestavov. Vključen je tudi strojniški vid, s pomočjo katerega lahko določene objekte prepoznamo in informacije projiciramo direktno na njih. Aplikacija je namenjena za uporabo na HoloLens2 in MagicLeap2 očalih.

  1. Roman Rus, fotograf

Projekt izhaja iz fotografske serije Kdo štil drži?, kjer fotografira obrabljene metle kot portrete. V XR tehnologijah vidi potencial za pripovedovanje zgodb s potopitvenimi izkušnjami. Več o projektu pa na tem linku https://layer.si/vnos/roman-rus-kdo-stil-drzi/

  1. Norma de Saint Picman,

“Song of Songs” je izvirni projekt intermedijske umetnice Norme De Saint Picman, ki združuje nekaj njenih umetniških del v veličastnem notranjosti cistercijanske cerkve Kostanjevica na Krki. Umetničina fascinacija s sakralnim, polarnostjo ljubezni in smrti, in še posebej tem bibličnim spevom traja že vrsto let. Osnovo njenega delovanja predstavlja povezovanje klasičnih tehnik, kulturne dediščine in sodobne umetnosti, zgodovinskih in osebnih zgodb z najsodobnejšimi tehnologijami.

  1. Maša Urbančič, VR Snoezelen soba

Snoezelen soba je posebna terapevtska soba, zasnovana za izvajanje snoezelen terapije (kontrolirana multisenzorna stimulacija). Tovrstna soba je namenjena senzorični stimulaciji in je opremljena z različnimi elementi, kot so mehka svetloba, udobne blazine, zvoki narave ali mirna glasba, ter različnimi teksturami, ki ustvarjajo pomirjujoče okolje. Namenjena je sprostitvi, zmanjševanju stresa in izboljšanju splošnega počutja, še posebej pri osebah z motnjami v duševnem razvoju, demenco, otrocih z motnjami avtističnega spektra in drugih s posebnimi potrebami. Snoezelen terapija poudarja nežno, a spodbudno senzorično izkušnjo, ki je prilagojena individualnim potrebam, in zagotavlja sproščujočo in varno izkušnjo za ljudi, ki so senzorično občutljivi. Ker je postavitev snoezelen sobe cenovno zelo draga rešitev, ki je trenutno pri nas na voljo samo na URI Soča, v nekaterih šolah in domovih za ostarele ter ni nikjer na voljo samoplačniško, predstavlja VR snoezelen soba cenejšo in dostopnejšo možnost za vse, ki bi potrebovali snoezelen terapijo, vendar do nje trenutno ne morejo dostopati.

Pogled v prihodnost z Deo VR

Po sestanku partnerstva je sledil ogled enega najuspešnejših slovenskih XR podjetij, z več kot 100 zaposlenimi, ki postavlja globalne standarde na področju XR, 180 in 360 stopinjskih videov, to je DEO VR.

»Želite doživeti najboljše iz sveta VR? Predstavljajte si popolnoma interaktivno izkušnjo, kjer lahko postanete del dogajanja in se povežete z mnogimi enkratnimi ljudmi po vsem svetu ter si ob tem delite enake občutke. V Tehnološkem parku opravljamo odlično delo pri ustvarjanju prihodnosti VR in ostalih naprednih tehnologij. Smo pionirji na področju strojnega učenja, globinske slike ter algoritmov za zaznavanje in slednje objektov. Našo ekipo šteje več kot 100 talentiranih posameznikov s celega sveta, vedno pa iščemo nove strokovnjake, ki si želijo osebnostne in strokovne rasti v navdihujočem delovnem okolju. Pridružite se nam pri ustvarjanju naslednjega poglavja v VR svetu!«, tako je udeležence nagovoril Ivan Varko, direktor podjetja Deo VR.

Nato je sledilo druženje v lokalu FTP, kjer smo ob prijetni družbi in pogostitvi z veseljem prisluhnili dosežkom startup podjetij, ki delujejo na tem področju, ter predstavili nekaj zanimivih primerov združevanja XR in Ai tehnologij.  Ob tej priložnosti smo svečano podelili priznanja udeležencem prve XR akademije, ki so uspešno zaključili šolanje in pridobili ustrezen certifikat.

Se želite pridružiti naši XR skupnosti?

Ne zamudite prihajajočih dogodkov in priložnosti. Pustite nam svoje kontaktne podatke in pravočasno boste obveščeni o vseh aktivnostih skupnosti. 

-------------

Projekt Think XR, ki je finančno podprt v okviru Norveškega finančnega mehanizma (Program Izobraževanje – krepitev človeških virov) od 1. 7. 2022, predstavlja izjemno priložnost za nadgradnjo digitalnih kompetenc in izobraževanje na področju tehnologij navidezne in razširjene resničnosti (XR). Nosilec projekta je Šolski center Slovenske Konjice-Zreče. V sodelovanju s Tehnološkim parkom Ljubljana, Univerzo v Ljubljani, Fakulteto za elektrotehniko, Univerzo na Primorskem, Fakulteto za management, podjetjem Hashnet d.o.o., Unior Kovaško industrijo d.d. ter našim norveškim partnerjem Norwegian University of Science and Technology (NTNU), smo združili svoje moči in znanje za ustvarjanje prihodnosti, ki temelji na XR tehnologijah.

Sodelujemo skupaj za zeleno, konkurenčno in vključujočo Evropo. Več na: http://www.norwaygrants.si

Projekt Think XR sofinancira Norveška s sredstvi Norveškega finančnega mehanizma v višini 702.596 EUR. Namen projekta je Izobraževanje – krepitev človeških virov s ciljem izboljšanja človeškega kapitala.

Nazaj