Podjetja, ki bodo v naslednjih letih zavračala uvajanje novih tehnologij, bodo precej zaostala za konkurenco

07. 10. 2022

Podjetja, ki bodo v naslednjih letih zavračala uvajanje novih tehnologij, bodo precej zaostala za konkurenco

Podjetja, ki bodo v naslednjih letih zavračala uvajanje novih tehnologij, bodo precej zaostala za konkurenco, je bilo ključno sporočilo Word Future Verse konference, ki jo je med 29. 9. do 1. 10. 2022, organiziral Tehnološki park Ljubljana s partnerji. Okoli 470 udeležencev iz več kot dvajsetih držav je tri dni razpravljalo o temah, ki že trkajo na naša vrata in jih ne bo mogoče zaobiti pri poslovanju v prihodnje. Teme kot so metaverse, NFT internet 3.0 in ter blockchain tehnologije še niso vsesplošno razširjene, vendar bodo predstavljale takšen mejnik kot je predstavljal internet v 90-ih letih.

Trende prihodnosti so naznanjala svetovna zveneča imena

K sodelovanju na konfernci smo pritegnili več kot 110 strokovnjakov iz celega sveta. Najbolj prepoznana med njimi so bila Crypto Megan, Dr. Jane Thomason, Loretta Joseph, Luke Gniwecki, Antonio Squeo, Bruno Ver in mnogi drugi. Trije dnevi kakovostnih vsebin so omogočili različne vpoglede v razvoj tehnologij v prihodnje, razpravljanje in nasprotovanje ter iskanje sinergij, ki bi omogočile razcvet in širši prodor med uporabnike.

Prihodnost je v decentralizaciji lastništva

Tako blockchain tehnologija, kot web3.0 omogočata popolno transparentnost in sledljivost delovanja, česar si v prihodnosti vsi želimo in svet se že bliskovito usmerja na to pot.  Govorci so si bili enotni, da bomo ljudje v prihodnosti nove tehnologije uporabljali nevede, ker bodo subtilno postale del našega vsakdana.

Masovno bomo recimo uporabljali NFTje z blockchain tehnologijo, brez da bi se sploh zavedali. Neizogibno je, da podjetja, ki ne bodo implementirala novih tehnologij, bodo v čez pet začela zelo zaostajati za konkurenco, pravi David Kvaternik, strokovnjak in svetovalec za digitalizacijo in nove tehnologije iz Tovarne tech. Ni treba takoj preiti na web3.0, lahko začnete uporabljati web2.5. Pojdite korak za korakom in pomikali se boste veliko hitreje kot bi se sicer. Podjetja, ki bodo v ospredje postavljala višje poslanstvo in skupnosti, bodo zmagala.

"Kakšno prihodnost želimo in gradimo, se odločamo skupaj s skupnostjo in ne na lastno pest, saj bomo v tej skupnosti sobivali, zato želimo upoštevati širok spekter mnenj in želja", pravi Miha Hrovat ustanovitelj okoljevarstvenega projekta Treecelet.

Tudi ostali govorci na udeležbi so izpostavili pomen grajenja skupnosti, ki jih omogočajo nove tehnologije in ravno to predstavili kot eden glavnih prihajajočih trendov.

Blockchain je tehnologija, NFT je digitalno sredstvo

Belgijski večkratni podjetnik, investitor in blockchain strokovnjak, Bruno Ver, pravi, da NFTji dobijo pomen, ko jim dodaš uporabnost in s tem tudi vrednost. Predstavil je nekaj praktičnih primerov: če imaš recimo v lasti NFT zelo dragega avtomobila, ga lahko zaradi tega dobiš priložnost tudi voziti. Ali pa da greš  v Ikeo in za kupljeno blago dobiš račun. Ta račun ni kaj dosti vreden, saj jih ljudje pogosto izgubimo ali zavržemo. Pri blockchain tehnologiji pa ni tako, saj gre za trajen zapis lastništva, zato je to zelo priročna, preprosta in zanesljiva tehnologija, dodaja Ver. In uporaba NFTjev na osnovi blockchain tehnologije je prihodnost. Prava vrednost izdelkov in lastnine obstaja šele takrat, ko fizično postane tudi digitalno.

Pri blockchain tehnologiji gre za lastništvo, intelektualno lastnino, transparentnost in varnost hkrati. Izključena je možnost prevar in ponarejanj ter predstavlja neuničljiv dokaz o lastništvu.

Regulativa se mora prilagajati stanju na trgu

Vsi so se strinjali, da tudi področje novih tehnologij potrebuje regulativo za zaščito ljudi in skupnosti. Vendar regulativa nikoli ne sme zavirati napredka in postavljati preozkih okvirjev. Tehnologije se morajo razvijati, regulativa pa samo usmerjati »strugo toka«.

Vlada bi pri tem lahko pomagala tako, da omogoči sredstva ali zniža davke. Drugi način spodbujanja je tudi ta, da bi z zmanjšanjem davka podjetjem v web2 pomagala izkusiti web3.

Kaj je Metaverse?

Metaverse je splet, in ne virtualna očala, je prisotnim pojasnil Boris Spremo, strokovnjak na področju podjetništva in novih tehnologij in predstavil impresiven projekt Holomuseum. Gre za digitalnega dvojčka realnosti, monumentalno delo, ki s pomočjo avatarja prenaša zgodovino po svetu.

Predstavil je šest stebrov metaversa:

  • KULTURA - potrebujemo prevzem vplivnežev in deljenje vrednot
  • VKLJUČENOST – potrebno se je angažirati, se vključiti in razumeti kaj želi naš uporabnik
  • UPORABNOST – potrebujemo blago in izkušnje iz resničnega sveta ter načrt z dodano vrednostjo
  • EKONOMIKA - etično določanje cen in spoštovanje virov
  • IZVEDBA – zanesljiva tehnologija in tekoča izvedba
  • »SKRIVNA ZAČIMBA« – nepričakovani užitki in zadovoljna uporabniška izkušnja

Vse, kar je digitalno, je tudi resnično

"Vse, kar obstaja v resničnem življenju, bo imelo tudi digitalnega dvojčka. In vse, kar je digitalno, je tudi resnično," pravi David Kvaternik. Tudi on je poudaril, da nam vse to že sedaj omogoča  blockchain tehnologija. Lahko npr. kupimo virtualno zemljišče, implementiramo WebAR, XR sejemske razstavne prostore,  izvajamo eksperimentalne marketinške kampanje, kreiramo avatarje in podobno.

Tudi modna industrija se v bliskovito razvija v smer digitalnega. Priznana slovenska oblikovalka Maja Ferme pravi, da se kar 85 odstotkov novih oblačil vsako leto zavrže, zato je treba začeti razmišljati trajnostno. Nove generacije nimajo potrebe po fizičnih izdelkih. Želijo si digitalnih izdelkov. V resničnem svetu visoka moda nekoliko umira, ni več tako vznemirljiva, medtem ko v digitalnem svetu ni meja, izražamo se lahko na neomejene načine, nismo vezani na obliko telesa, situacijo, prostor, spol, identiteto. Mogoče je absolutno vse. Lahko izdelamo obleko iz vode, ognja, česarkoli.

"Ljudje si želijo unikatnosti, ne količine. Obstajajo že vintage sejmi v digitalnem svetu. Prvo interakcijo z metaversom vidim kot obisk koncerta. Pridem tja, lahko sem oblečen kakorkoli, se zabavam, nihče me ne pozna. Metaverse ni podaljšek fizičnega sveta, ampak nekaj čisto novega," je še dodal Žiga Kerec, software inženir in soustanovitelj Pablu.tv.

Prihodnost turizma in potovanj

Del konference je bil namenjen turizmu v prihodnosti z uporabo novih tehnologij. Potovali bomo namreč lahko s pomočjo virtualne resničnosti. Strokovnjaki napovedujejo, da bo več kratkih potovanj, recimo po službi se bomo lahko odpravili za eno uro na Kubo. Tehnologija bo tako napredovala, da bomo dejansko lahko občutili tudi senzacije kot so na primer dotik. S posebnimi rokavicami se bomo lahko dotaknili stvari v virtualni resničnosti.

V realnem svetu imamo ogromno fizičnih omejitev, ki v virtualnem  ne obstajajo. Postojnsko jamo lahko recimo letno obišče maksimalno 1 milijon ljudi, saj fizično ni mogoče povečati kapacitet. V metaversu pa bi lahko Postojnsko jamo obiskalo tudi več milijard ljudi. Metaverse je lahko odlična priložnost za turizem, saj omogoča neomejene kapacitete in kreativnost pri uporabi.

Gre za svež veter v turizmu, zato ga sprejmimo z odprtimi rokami. In kdaj bomo lahko najeli vodiča avatarja? Rudi Medved, ki aktivno deluje v turizmu v web 3.0, pravi, da načeloma zelo hitro. Sama tehnologija namreč ni problem, saj lahko ustvarimo karkoli, problem je bolj sama implementacija in uporaba ter sprejemanje teh novih tehnologij.

Naj spomnimo, da je bila Slovenija prva država na svetu, ki je izdala t. i. nezamenljive žetone NFT ob otvoritvi EXPO Dubai 2020, s katerimi smo promovirali naše turistične destinacije.

NFt-ji so lahko velik vir prihodka za športne klube

NFT-ji so zelo široko področje novih priložnosti, treba se je pozanimati, se vključiti, izobraziti in raziskati možnosti, so si bili enotni strokovnjaki.  Klemen Vodopivec in nekdanji priznani košarkar Dino Rađa sta predstavila projekt Ballies, NFT platformo za združevanje strasti do športa in zbirateljstva. Če si na primer lastnik Ballieja (NFT), dobiš priložnost pogovora z vrhunskimi profesionalnim košarkarjem. Cilj tovrstne uporabe NFTjev je približati znane osebnosti in idole njihovim oboževalcem. Če imaš NFT in kupiš košarkarsko vstopnico, dobiš lahko na primer 15 min druženja z Luko Dončičem.

Mladen Ljubišić iz Fitbeat.io je predstavil, kako uporabiti blockchain tehnologijo za izboljšanje licenc za fitnes trenerje. Združili so XR in umetno inteligenco, ki temeljita na blockchainu. Lansirali so aplikacijo, ki s pomočjo umetne inteligence omogoča telovadbo in spremljanje rezultatov. Ljudje bodo lahko telovadili doma v razširjeni resničnosti.

Jožko Križan, svetovalec v športnem marketingu, je predstavil možnost sklepanja sponorstev in izvajanje marketinških storitev na primeru slovenske prireditve smučarskih skokov v Planici. Uporabniki in oboževalci bodo lahko preko NFTjev so-kreirali dogodke, na določene tribune bo vstop možen recimo samo z NFTjem.

Kako do sodobnejšega izobraževalnega sistema?

Sodelujoči govorci so se dotaknili tudi teme izobraževanja in sicer so izpostavili problematiko, da se svet, tehnologije in gospodarski sistemi hitro spreminjajo, izobraževalni sistem pa ostaja enak. Pomembno je izobraževati otroke o novih tehnologijah, o drugačnih možnostih in priložnostih v prihodnosti. Predstavljene so bile sodobne platforme, kako ljudi in otroke opolnomočiti glede novih tehnologij in znanj.

Aleš Pevc, vodja tehnološko razvojnih projektov v Tehnološkem parku Ljubljana, je prisotne povabil, da postanejo ambasadorji izobraževanja mladih generacij kot to počnemo tudi v Tehnološkem parku s projekti kot so POPRI, PoMP, Think XR, ki so vsi usmerjeni k spodbujanju mladih v podjetništvu in uporabi novih tehnologij.

Smo pripravljeni na virtualne influencerje?

Na konferenci je navdušila tudi naprednost mlajših generacij (generacija Z), ki že zelo aktivno uporablja nove tehnologije in bo vsekakor pometla s konkurenco, ki jim ne bo sledila.

Aktivno ustvarjajo NFTje, trgujejo s kriptovalutami, ustanavljajo napredne digitalne marketinške agencije in ustvarjajo virtualne influencerje. Njihovo vodilo je kreativnost, drugačnost, sledenje zahtevam trga in najsodobnejšim trendom, kot tudi trajnost.

Napovedujejo, da je naslednja velika stvar DAO – decentralizirana avtonomna organizacija, web 3.0 in virtualni avatarji.

Svetovni red se spreminja

Vsi udeleženci konferenci so bili enotnega mnenja, da se svetovna struktura spreminja in da ljudje vedno bolj stremimo k razpršenosti lastništva in transparentnosti. To omogočata tako web 3.0 kot blockchain tehnologija. Ljudje si želijo pripadati skupnostim, biti produktivni, sodelovati, so-kreirati svet, v katerem živijo. Prihodnost bo prinesla nove medije, nove kanale.

Zelo velik poudarek je temu namenila tudi entuziastična aktivistka in mednarodna strokovnjakinja Megan Nillson (Crypto Megan), ki je velika ambasadorka uporabe novih tehnologij. Prisotne je pozvala, naj se ne ustrašijo nečesa, samo zato, ker je nepoznano. Zelo aktivno tudi spodbuja vključitev žensk v web3.0, blockchain in NFT svet.

Ljudje si želijo biti del svojega »plemena«. Vsaj 80 odstotkov časa jih moraš zabavati, vzpostaviti z njimi pristno vez in v posel vnašati vedno več empatije, je povedal Elad Yakobowicz, NFT in metaverse strateg, tehnofil in poznavalec digitalnega potrošništva, mode in gaminga.  Podjetja, ki bodo strankam omogočila izkustveno doživetje s svojim produktom ali storitvijo, bodo zagotovo v prednosti.

Preplet fizičnega in digitalnega, resničnosti in fikcije postaja vse bolj dostopen in splošno razširjen. Si upate med prvimi stopiti na to pot ali boste to storili čez nekaj let, ko bo to neizgibno?

Če so se vas teme dotaknile in vzbudile željo po raziskovanju tega področja se nam javite na ales.pevc@tp-lj.si. Smo aktivna skupnost, ki se redno sestajamo in premikamo meje v naših glavah.

Zahvala vsem sponzorjem, so-organizatorjem in govorcem, ki so sodelovali pri organizaciji ter programu konference.

 

Fotografije: Milan Lazarević

Foto album - dan 1

Foto album - dan 2

Foto album - dan 3

 

Partnerji & Sponzorji 

Nazaj