Nahajate se tukaj

Gorazd Lampič: V Elaphe podpiramo zadeve, ki imajo trdne znanstvene in strokovne temelje

 

Visokotehnološko podjetje Elaphe Pogonske Tehnologije d.o.o., član Tehnološkega parka Ljubljana d.o.o. (TPLJ), ki že od leta 2003 orje ledino v razvoju kolesnih elektromotorjev za električna vozila, je že kar nekajkrat opozorilo nase. Po tem, ko so bili v letu 2015 deležni največje, kar 10 milijonov evrov vredne kitajske investicije, so s svojim inovativnim elektromotorjem za avtomobile višjega cenovnega razreda prepričali tudi Bruselj in se uvrstili med 50 evropskih malih in srednjih podjetij (MSP), ki bodo v okviru Instrumenta za MSP Evropske komisije skupno prejeli 73 milijonov evrov sredstev za komercializacijo svojih inovativnih izdelkov. Bruselj so prepričali z električnim motorjem ProDrive L1500 (v podjetju so do danes razvili že več kot 15 različnih kolesnih elektromotorjev), ki ga je mogoče vgraditi v običajno aluminijasto platišče, medtem ko kompaktna zasnova motorja omogoča preprosto namestitev skupaj z originalno disk zavoro. Za projekt v vrednosti 1,5 milijona evrov so pridobili do milijon sredstev s strani Evropske komisije za lažjo uveljavitev inovativnih izdelkov na trgu v začetni fazi.

Pridobljena sredstva omogočajo še večjo investicijo v raziskave in razvoj novih inovativnih rešitev ter posledično nova zaposlovanja, do konca leta 2016 naj bi tako Elaphe zaposloval več kot 50 razvojnikov, v petih letih po zaključenem projektu, torej po zagonu množične proizvodnje omenjenega električnega motorja, zaposlili do 300 novih ljudi.

O načrtih za prihodnost, razvoju podjetja in osebnem pogledu na znanstvene teorije in raziskave smo se pogovarjali s soustanoviteljem in direktorjem podjetja Elaphe Pogonske Tehnologije d.o.o., Gorazdom Lampičem.

 

Veljate za podjetje, ki je bilo deležno največje kitajske investicije v Sloveniji - za 10 milijonov evrov ste 20-odstotkov podjetja prodali kitajskemu podjetju Zhejiang Asia-Pacific Mechanical & Electrical Co. Čemu ste se morali odreči, ko je v lastniško strukturo vstopil kitajski partner (poleg delnega lastniškega deleža, seveda)? 

V podjetju Elaphe Pogonske Tehnologije zelo cenimo poštene, strokovne in konstruktivne ljudi, ki razmišljajo celovito in dolgoročno. Na ta način so bili izbrani tudi naši kitajski partnerji. Ker pameten in izkušen partner ve, da je potrebno pri mladih in ambicioznih strokovnjakih ohraniti visoko motivacijo, se nam ni bilo potrebno odreči prav ničemur.

Kaj konkretno so rezultati omenjene investicije? Oziroma, se rezultati že vidijo? In kaj pričakuje kitajski investitor? 

Rezultati so jasno vidni, kdor je bil pri nas pred enim letom in sedaj, ne more verjeti hitrosti napredka. Ekipa je v zadnjem letu zrasla iz približno 20 na preko 50 članov. Močno smo razširili in posodobili raziskovalno opremo. Najeli smo dodatne prostore in jih uredili v prijetno delovno okolje. Privoščimo si lahko kvalitetnejše komponente pri vozilih za testiranja in na drugih področjih. In pa seveda delamo na zelo zanimivih novih projektih z zelo konkretnimi strankami. Vse to je skladno z našimi načrti, ki temeljijo na dolgoročni razvojni viziji, ki presega zgolj konkretne izdelke, ki se jih že danes da imenovati in po njih povpraševati. Ti naši načrti pa so seveda skladni tudi s pričakovanji partnerjev. 

Aprila je v javnost prišla novica, da ste prejeli dober milijon bruseljskih evrov sofinanciranja za to, da bi projekt Prodrive (razvoj inovativnega elektromotorja za vgradnjo v platišča avtomobilov višjega cenovnega razreda) komercializirali oz. pripeljali do faze, ko je izdelek pripravljen na množično proizvodnjo. Uradno naj bi se projekt začel v drugi polovici leta 2016, trajal naj bi dve leti, Kje ste s tem projektom, kako napredujete? 

Odlično. Verjetno smo bili med prvimi podjetji, ki so z Busljem podpisala pogodbo, saj smo vse formalnosti uredili v nekaj tednih in pogodbo podpisali že v aprilu, tako da projekt teče od prvega maja. Skladno z načrtom smo določili večino vodij posameznih delovnih sklopov ter celo skupino, ki dela na projektu, tako da bodo nekateri mladi člani ekipe dobili primerne izzive. Posodabljamo tehnologijo v smislu zasnove za velikoserijsko proizvodnjo. Kupili smo tudi že prvega športnega terenca in oddelek podjetja, ki skrbi za integracijo kolesnih motorjev na vozila, se igra s prilagajanjem vozila. Naročili smo najzmogljivejše akumulatorje ter načrtujemo teste. V začetku julija pa se bomo udeležili tudi prvega bruseljskega sestanka petdesetih evropskih podjetij, ki smo bili uspešni pri tem razpisu. 

Do leta 2019 načrtujete proizvodnjo več kot tri tisoč enot omenjenega elektromotorja na leto. Prototipna proizvodna linija je postavljena tu, kje pa načrtujete velikoserijsko proizvodnjo? 

Do leta 2020 pričakujemo, da bodo vsaj ključni, morda pa tudi vsi deli tega motorja, sestavljeni v Sloveniji. Gre za produkt z najvišjo dodano vrednostjo in tudi za najnaprednejšo tehnologijo, tri tisoč enot pa tretiramo kot relativno majhno količino. Pri mnogo večjih količinah načrtujemo selitev vsaj dela končnega proizvodnega procesa v bližino strank, tako kot je to običajno. 

V prihodnosti obljubljate odprtje 300 novih delovnih mest - bo to v Sloveniji? In kakšen profil iščete? 

Te zaposlitve se v celoti obetajo pri nas v Slovenij in na vseh naših področjih dela, tako želimo do konca leta ekipo razširiti na preko 60 najboljših razvojnikov in tehnologov, širili pa jo bomo tudi še naprej. Dodatne zaposlitve se obetajo tudi v našem podjetju na Kitajskem. Seveda pa bo naše delovanje postopoma spodbudilo tudi zaposlitve v celotni vrednostni verigi, npr. tudi pri Slovenskih podjetjih s katerimi sodelujemo.
Zanima nas tako znanje kot tudi osebnost. Vsekakor poleg vseh naravoslovnih znanj iščemo tudi druge odlike. Tako kot navzven tudi navznoter našo ekipo širimo s poštenimi, strokovnimi in konstruktivnimi ljudmi. Karakterne značilnosti so nam zelo pomembne. Iščemo mnogo profilov, predvsem pa je pomembna strast do tehnologije. Iščemo osebe z visoko notranjo motivacijo, ki so osredotočeni na končne cilje in imajo močno ambicijo, željo po ustvarjanju novih, vznemirljivih in predvsem odličnih rešitev. Glede strokovnih področij pa ciljamo najbolj na elektrotehnike, strojnike in fizike. Veliko je možnosti za delo na zelo zanimivih projektih, veliko je priložnosti za rast, doma in v tujini.

Na začetku poslovne poti ste skupaj z mislecem in vsestranskim inovatorjem Andrejem Detelo nadgradili njegovo vizijo na področju napredne pogonske arhitekture z elektromotorji, ki se vgradijo neposredno v kolesa električnih vozil. Po več kot desetih letih je sodelovanje še zelo živo - kako ste uskladili poglede na razvoj tehnologije?  

Res je, Andrej je vrhunski znanstvenik, ki pa ima obenem tudi zelo prizemljen pogled na to, kaj človeštvo res potrebuje. Od začetka sodelovanja pred dobrimi štirinajstimi leti pa do sedaj teče sodelovanje zelo tesno. Pri večini znanj in tudi interesov se zelo dobro dopolnjujeva, oba pa sva dovolj odprta za razumevanje širše slike. Andrej bo v eni od svojih bodočih knjig to poimenoval »kreativni tandem«. Očitno dejstvo pa je, da sva se na področju kolesnih elektromotorjev lotila zelo zahtevnega projekta in da bomo šele sedaj, z izjemno motivirano in več kot petdeset-člansko razvojno ekipo, kos večini izzivov, ki jih je potrebno prebroditi do serijske proizvodnje.

Gorazd Lampič in Andrej Detela (2003)

                                                                        Gorazd Lampič in Andrej Detela (2003)

Andrej Detela je avtor zanimive teorije o sintropiji - sposobnosti narave, da se spontano in brez škode za okolico samoorganizira k vse višji stopnji notranje urejenosti. Kaj vi mislite o omenjeni teoriji glede na to, da ste založnik njegove knjige z naslovom Sintropija, ki je izšla leta 2014? 

V Elaphe podpiramo zadeve, ki imajo zelo trdne znanstvene in strokovne temelje. Kot naravoslovca pa me je vseskozi zanimala tudi zgodovina razvoja fizike in različnih teorij. Zgodovina, učiteljica življenja, zelo jasno pokaže, da so se vse ključne teorije tekom časa nadgrajevale in izpopolnjevale. Poglejmo npr. le Newtonovo mehaniko, ki jo Splošna teorija relativnosti ne zavrže, ampak zgolj nadgradi v primeru zelo posebnih okoliščin. Podobno je na mnogih področjih astrofizike, kemije, biologije in drugod. Sintropija tako predstavlja odlično znanstveno premišljeno in celovito usklajeno hipotezo, ki se bo v primeru eksperimentalnih potrditev izjemno lepo vključila v celotno zakladnico znanja človeštva. 
Obenem pa seveda razumem, da je v tem trenutku in v tej točki stanja razvoja matematični model, ki jo opisuje, še relativno kompleksen in za razumevanje zahteva od raziskovalcev ogromno znanja in časa. Vsi skupaj smo lahko zelo veseli, da se je Andrej odločil za pot, pri kateri si je vzel ves ta čas in vlaga vse svoje znanje v odkritja na tem področju. Mislim, da je odgovornost vseh nas, da ga v teh prizadevanjih po svojih najboljših močeh podpremo. Ampak dober začetek za vsakega je pa npr. omenjena knjiga Sintropija, kjer Elaphe nastopa kot založnik. (www.sintropija.si ) Za vse znanstvenike se zdi, da bi to moralo biti zelo prijetno branje. 

Detela gre pri svojem delu nekako naprej od Tesle, katerega 160-letnico rojstva letos obeležujemo tudi z razstavo in serijo predavanj v Cankarjevem domu. Kakšen pogled imate vi na Teslovo dojemanje povezanosti med znanostjo, umetnostjo in duhovnostjo?

To je primer, kjer je potrebno odnos soditi po rezultatih. Očitno je, glede na Teslove odlične strokovne rezultate, povezovanje znanosti, umetnosti in duhovnosti zelo konstruktivna zadeva. Osebno sem se z duhovnostjo in umetnostjo bolj ukvarjal v mlajših letih, zadnje desetletja pa skušam na teh dveh področjih ohranjati predvsem potrebno odprtost, fokusiram pa se na dokaj zahtevno tehnologijo, ki v nekaterih točkah meji na znanost ter seveda na podjetništvo. Vendar, kot sem že omenil, se podjetniki ne bi smeli bati odprtega razmišljanja, kajti čas, ki že prihaja, podpira to odprtost in širino, ki se tudi v podjetništvu (predvsem dolgoročno) izkaže kot ključna za širšo dobrobit.

»Kako energijo narave vpreči za potrebe človeka?« je zapisal Nikola Tesla. Morda bi v letu 2016 vprašanje nekoliko spremenili v: »Kako energijo narave vpreči tako, da bo služila človeku in hkrati ne bo uničevala okolja?« Kako bi vi odgovorili na to? 

V luči že zastavljenih in odgovorjenih vprašanj je odgovor pravzaprav enostaven: »Tako, da uporabljamo le konstruktivno energijo sintropnih procesov, ki vodi do večje samo-urejenosti in ne energije entropičnih procesov, ki vodi v večjo neurejenost.«

 

 

Avtor: Anja Ilc

 

Kategorija: 

VIDEO PREDSTAVITEV TPLJ

Oglejte si predstavitveni video

Stopite v stik

Kontakt

Tehnološki park Ljubljana d.o.o.
Tehnološki park 19
1000 Ljubljana

T 01 620 34 00
F 01 620 34 09
E info@tp-lj.si